Aleš:

V praxi i v literatuře pravidelně narážím na to, že úspěch má často stejného jmenovatele. Podnikatelé a obecně úspěšní lidé říkají, že neměli ani talent, ani peníze, ani vlivné rodiče a bohaté zázemí. To, co měli a nesporně jim pomohlo, byla vášeň a nadšení pro věc, kterou dělali. Ať už to bylo zaměstnání, sport či kultura. Když máte dostatečně velkou vnitřní motivaci a milujete to, co děláte, tak vy pokračujete, i když se ostatním už nechce či nemohou.

Druhým jmenovatelem, kterou zmiňují vrcholoví sportovci, umělci i podnikatelé, je vytrvalost, odhodlání a síla znovu vstát, když padli na dno. Právě z kombinace vášně a vytrvalosti je složena houževnatost, o které jsme zde na blogu již psali.

Neustále však z populárně naučné literatury zjišťuji, že jestli něco stojí za úspěchem jednotlivce, či celé organizace, pak je to GRIT, česky houževnatost a zaměření na lidi, nejen na technologie. Jen namátkou uvádím témata, která se objevují v knihách o úspěšných lidech či u úspěšných firem.

  • Miluji to, co dělám a mám motivaci v tom pokračovat (Houževnatost – Duckwort, Sebe-Determinanční teorie – Ryan a Deci, Tak dobří, že vás nepřehlédnout – Newport, Pohon – Pink a další literatura)
  • Kde ostatní končí, já vytrvám (Houževnatost – Duckwort, Atomové návyky – Clear…)
  • Dělám smysluplné věci (Začněte s proč – Sinek, Najdi svůj životní účel – Bolles)
  • Podporuji lidi okolo sebe (Dávat a brát – Grant, 7 návyků úspěšných lidí – Covey)

Dle mého úsudky by se tedy každá firma, která chce být úspěšná, měla logicky snažit o to:

  • Mít co nejvíce zaměstnanců s vysokou mírou motivace (lze i měřit např. testování KNOWE)
  • Vytvořit kulturu důvěry, autonomie a kreativního prostředí (chováním, stanovením a žitím hodnot, etickým kodexem apod.)
  • Stanovit si jasné cíle (mít vizi i strategii k jejímu naplnění)
  • Poučit se ze svých chyb i chyb druhých (dělejte si benchmark, hledejte kořenové příčiny chyb například pomoci metody 5 Why apod.)
  • Poskytnout smysluplnou činnost svým zaměstnancům (ptejte se svých zaměstnanců při pravidelném hodnocení, jaké činnosti jim přijdou smysluplné, jaké ne a proč? I ten „poslední skladník“ potřebuje vědět, že bez jeho/její práce společnost nebude mít to či ono a jeho činnost má nezanedbatelný smysl)
  • Snažte se být každý den trochu lepší (poskytujte zaměstnancům zpětné vazby, stanovte si pevné návyky, které potom odměňujte)
  • Buďte na vaše lidi přátelští, přísní, ale spravedliví („měřte“ každého stejným metrem, ať už jde o dělníka nebo TOP manažera, protože spravedlnost je vysokou hodnotou a pro člověka je obecně velmi důležitá)

Užili jste si článek? Pokud ano, budeme rádi za sdílení.

Vaše komentáře

Napište svůj názor