Aleš:

Firmy často neví, proč se jim nedaří najít nové zaměstnance. 12 důvodů, proč tomu tak je najedete na našem webu. Mimo to management často zanedbává pravidelné hodnotící pohovory a některé firmy jej nemají zaveden dodnes.

Jedním z efektivních způsobů, jak si udržet zaměstnance jsou hodnotící pohovory. Ty umožňují získat managementu informace o spokojenost či nespokojenosti zaměstnanců. Ne vždy je však dobrá myšlenka uchopena optimálně.

Kdysi jsem školil ve strojírenské firmě, jejíž majitel se dostal k materiálům na hodnocení a odměňování. Materiál tvořila excelovská tabulka, respektive tabulky s KPI´S na hodnotící pohovory a manuál ve Wordu pro hodnocení a odměňování zaměstnanců.

Majitel dostal materiály od šéfky HR jednoho nejmenovaného korporátu a protože „oni jsou dál“, tak „my bychom to měli dělat taky“. Bohužel majitel firmy tak se všemi pracovníky dělal hodnotící pohovory, ale nezohlednil jiný druh výroby. I když materiály byly skvělé, tak absolutně neodpovídaly potřebám firmy a majitel udělal kočkopsa z dokumentu, ze kterého mohl vycházet.

Zaměstnanci věděli, že hodnotící pohovory jsou nesmysl, vnímali je jako ztrátu času a také to tak bylo. Když si člověk kupeckými počty vynásobil, kolik má firma lidí, kolikrát ročně pohovory jsou, kolik se jim věnuje času a hodinovou mzdu na jednotlivé pracovníky, pak se člověku slušně protočí panenky!

To vše s tím, že zaměstnanci jsou po tom všem otrávení, berou to jako nutné zlo a výsledek je nula. Když si přepočtete náklady obětované příležitosti, pak firma vyhodila z okna statisíce ročně s minimálním výsledkem. Nabízí se pak alternativa, kterou udělal jiný můj klient a místo hodnotících pohovorů jde vždycky vedoucí či majitel na pivo a to co se dozví u „u piva“ a hlavně co si u něj řeknou má mnohdy větší efekt.

Proto nedělejte hodnotící pohovor když:

  • Se na něj nemáte čas připravit
  • Sami nevěříte v jeho smysluplnost
  • Nemáte připravenou zpětnou vazbu z minula (pokud zrovna nezačínáte)
  • Nedokážete vysvětlit pracovníkům jejich smysl
  • Jste neudělali nic z toho, co chtěl pracovník zlepšit a bylo to ve vašich možnostech
  • Se řídíte šablonou od jiných firem, ale vaše prostředí tomu neodpovídá
  • Si myslíte, že to musí dělat všichni
  • K tomu nemáte potřebné podklady
  • Když máte různé typy výrob a nezohledňujete jiné prostředí
  • Vás to otravuje, jste malá firma a máte efektivnější způsoby, jak být v kontaktu se zaměstnanci a zjistit co potřebujete

Pokud se ale do hodnocení pustíte, tak dříve, než začnete si odpovězte na následující otázky:

  • Proč chci hodnotit?
  • Co chci zjistit a jaká mám očekávání?
  • Co tím potřebuji získat a co můžu ztratit?
  • Jak to chci dělat?
  • Jaké metriky chci vyhodnocovat?
  • Kdo bude dělat?
  • Jaká bude pravidelnost?
  • Budu hodnotit formálně či neformálně?
  • Jak sdělit zaměstnancům výsledky?
  • Jak využít výsledky?

Užili jste si článek? Pokud ano, budeme rádi za sdílení.

Vaše komentáře

Napište svůj názor